Vážení rodiče,
při plnění každého úkolu učte žáky dodržovat základní hygienické návyky spojené se psaním jako ve škole:
1. sezení – žák sedí na celém sedadle, chodidla spočívají na podlaze, tělo mírně nakloněné dopředu, hrudník neopírá o lavici, předloktí položené souměrně na psací desce, dlaň levé ruky (u leváků pravé ruky) lehce přidržuje mírně nakloněný sešit, hlava v prodloužené ose těla, mírně skloněná
Motivační básnička:
Pozor, milí prvňáci,
připravte se na práci.
Sešit mírně nakloníme,
a rovně se posadíme.
Narovnáme záda,
záda budou ráda.
Levá, pravá, z rukou stříška,
vejde se tam pampeliška.
A co hlava, jak ji dáš?
Hlavu pěkně narovnáš.
Nohy opři do podlahy,
ať máš krásně čisté tahy.
A s lehkostí motýlí
písmenko je za chvíli.
(Správné sezení má vliv na správné držení těla, ale také na kvalitu písařského výkonu.)
2. držení psacího náčiní – tužku drží 2-3 cm nad hrotem (na to pozor!!!), horní konec směřuje k rameni, třetí prst je pod tužkou, zbylé dva nad tužkou, ukazováček není prohnutý, ruka leží volně na malíčku, neprohýbá se v zápěstí
Motivační básnička:
Spoj palec ukazovák,
zob, zob, zob a máš zobák.
Do zobáčku pero dáme,
prostředníčkem podpíráme.
3. říkanky k procvičování prstů před psaním
Motivační básnička:
Dešťové kapička, dostaly nožičky,
běhaly po plechu, dělaly neplechu.
- Jednotlivé prsty tlučou o hranu lavice, pak na jeden verš vždy jeden prst, prsty střídáme.
Před vlastním psaním do sešitu „Uvolňovací cviky“ podobné cviky procvičte volným pohybem paží ve vzduchu, na tabulky a na papírech většího formátu. Také kontrolujte, zda žáci provádí cviky v rytmu říkanky. Žák se tak při psaní ve spojení s říkankou méně soustředí na přesnost psaní, psací pohyb je uvolněnější a může pak splňovat daný cíl.
Moc děkuji za spolupráci a zasílané úkoly. :)